Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Portal actualizat la 27 Mai 2018

Accident mortal in afara muncii pe fondul consumului de alcool la terminarea programului de munca

Descrierea detaliata a imprejurarilor producerii evenimentului
 
Evenimentul in urma caruia a decedat numitul AB si a suferit leziuni corporale CD a avut loc in interiorul punctului de lucru al angajatorului X, mai precis in zona sectorului naval unde se desfasurau operatiuni de incarcare – descarcare si manipulare marfuri.
 
Sectorul naval se leaga printr-un drum de acces de 3 km de fata de punctul de intrare in unitate. Pentru desfasurarea in bune conditii a activitatilor din cadrul punctului de lucru, conducerea societatii a achizitionat si pus la dispozitie un autoturism pentru deplasarea in interes de serviciu a lucratorilor, dar fara a elabora o procedura clara referitoare la modul de gestionare si folosire a acestuia, asa ca oricine putea sa-l utilizeze, chiar daca indeplinea sau nu conditii din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca.
 
In jurul orelor 15, cand s-a terminat programul de munca, toti lucratorii au plecat de la locul de munca, cu exceptia mecanicului naval AB, a marinarului EF si a inginerului naval CD, care avea si sarcini de coordonare a activitatilor. In intervalul 15 - 17, acestia au consumat 2 l de alcool adus de acasa de AB.
Dupa ce au terminat de consumat alcoolul, cei trei au urcat pe chei, unde era parcat autoturismul de serviciu si s-au imbarcat in acesta, pentru a se deplasa la domiliile fiecaruia. La volan s-a asezat EF, in dreapta fata CD si pe bancheta din spate AB.
EF a pornit autoturismul si a plecat catre poarta unitatii. Dupa circa 50 m, EF, nefiind atent la drum, deoarece intrase intr-o discutie in contradictoriu cu seful sau CD, rateaza curba la dreapta, masina derapeaza (pe jos era nisip umed, mazga) si intra frontal in gardul unitatii.
 
Dupa producerea evenimentului, EF a coborat din autoturism si s-a deplasat in spate pentru a vedea starea lui AB, constatand ca era in stare de soc, motiv pentru care a sunat la numarul de urgenta 112. CD, lovit la cap si la bratul drept, a coborat pe usa din stanga (cea de pe partea lui se blocase). EF, chiar daca nu purta centura de siguranta, nu a suferit vatamari corporale.
AB si CD au fost preluati de unitatile de salvare si transportati la spitalul de urgenta din localitate. Dupa acordarea asistentei medicale de specialitate, CD a parasit spitalul si a mers acasa. Deoarece prezenta traumatisme cranio-cerebrale grave, AB a fost transferat spre Spitalul Clinic de Urgenta „Bagdasar – Arseni” Bucuresti, unde a decedat la 2 zile dupa accident.
 
Constatarile  medicale au concluzionat urmatoarele:
  • moartea numitului AB a fost violenta, datorata unui traumatism cranio-cerebral in conditiile unui accident rutier. De asemenea,  alcoolemia  in momentul decesului a fost 0,6 ‰.
  • CD a suferit o fractura 1/3 distala la antebratul drept. Nu a fost internat in spital si nici nu a avut concediu medical. Valoarea masurata de aparat pentru alcoolemie a fost de 0,9 ‰.
  • de asemenea, EF, soferul autoturismului, a fost testat cu alcoolscopul din dotarea societatii de catre lucratorul desemnat, inregistrandu-se o valoare de 1,9 ‰.
 
Cauzele producerii evenimentului sunt urmatoarele:
Din cercetarea documentelor si din declaratii a rezultat ca evenimentul s-a datorat conducerii, in incinta societatii, a autoturismului de serviciu de catre EF, aflat sub influenta bauturilor alcoolice, contrar Regulamentului intern al angajatorului. Conform declaratiei sale, EF a consumat bauturi alcoolice in incinta societatii impreuna cu AB si seful sectorului naval CD, dupa terminarea programului de lucru. EF a declarat ca fusese instruit asupra interdictiei de a consuma bauturi alcoolice in unitate si ca nu a primit nicio dispozitie de a conduce autoturismul de serviciu.
 
Au fost astfel incalcate prevederile art. 22 din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca:
Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
 
Angajatorul nu a elaborat o procedura prin care sa reglementeze utilizarea autoturismului de serviciu, astfel permitand oricarei persoane sa conduca acest autovehicul chiar daca nu avea capacitatea din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca.
Conform art. 13 : «In vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au urmatoarele obligatii:
f) sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si de protectie stabilit, precum si a prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin lucratorii desemnati, prin propria competenta sau prin servicii externe;» 
 
Caracterul accidentului
Avand in vedere ca evenimentul a avut loc pe traseul de deplasare de la locul de munca spre domiciliu, dar in jurul orelor 17, cu toate ca activitatea se terminase la orele 15, decesul numitului AB si vatamarea corporala a lui CD nu au indeplinit conditiile pentru a fi incadrate ca accidente de munca de traseu.
 
In sensul Legii nr. 319/2006, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
Art. 5, lit. g) «accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;» 
 
Art. 30: (1) In sensul prevederilor art. 5 lit. g), este, de asemenea, accident de munca:
«g) accidentul de traseu, daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul normal de la domiciliul lucratorului la locul de munca organizat de angajator si invers
 
S-au dispus urmatoarele masuri pentru prevenirea altor evenimente similare:
  • Prelucrarea cauzelor si imprejurarilor producerii evenimentului cu toti lucratorii societatii si consemnarea acestei prelucrari in fisele de instruire individuala;
  • Revizuirea evaluarii riscurilor de accidentare si/sau imbolnavire profesionala;
  • Revizuirea planului de prevenire si protectie;
  • Revizuirea instructiunilor proprii pentru toate locurile de munca din cadrul societatii privind interzicerea introducerii si/sau consumului de bauturi alcoolice/stupefiante/medicamente cu efect psihotrop in societate;
  • Elaborarea unei instructiuni proprii privind gestionarea si conducerea autovehiculelor de serviciu;
  • Instruirea tuturor lucratorilor care conduc autoturismele de serviciu ale societatii in baza instructiunii elaborate.
 
De asemenea, s-a propus continuarea cercetarii penale sub aspectul incalcarii prevederilor art. 349 si art. 350 din Legea 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare pentru EF (conducatorul auto), CD (conducatorul locului de munca) si administratorul societatii.
 

Newsletter InfoSSM

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul InfoSSM si primesti cadou Raportul special "Controlul in domeniile SSM si PSI"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Articole similare

x