Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Portal actualizat la 24 Septembrie 2018

Telemunca a fost aprobata. Consideratii generale

In contextul strategiei europene pentru ocuparea fortei de munca, Consiliul Uniunii Europene a invitat partenerii sociali sa negocieze contracte care sa ajute la modernizarea organizarii pietei muncii, incluzand aranjamente de munca flexibile, cu scopul de a oferi productivitate si competitivitate angajamentelor si pentru a realiza un echilibru intre flexibilitate si securitate. In acest sens, in anul 2002, la Bruxelles, a fost incheiat intre partenerii sociali un acord-cadru european privind teleworking-ul (telemunca).
 
Activitatea de telemunca, ce reprezinta o transpunere a conceptului de “teleworking”, a fost reglementata si in Romania, prin Legea nr. 81/2018, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 296 din 02/04/2018.
 
Prevederile acestei legi se vor aplica angajatorilor, salariatilor si reprezentantilor salariatilor, definiti conform prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
Telemunca reprezinta forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor; 
 
Lucratorul care desfasoara acest tip de activitate se va numi telesalariat.
 
Conditiile care trebuie indeplinite pentru desfasurarea acestei activitati sunt urmatoarele:
  • activitatea de telemunca va fi prevazuta in contractul individual de munca, cu ocazia incheierii acestuia pentru personalul nou angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent;
  • refuzul salariatului de a consimti la prestarea activitatii pe baza de teleworking nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara a acestuia;
  • in vederea indeplinirii atributiilor de serviciu ce le revin, angajatorii organizeaza timpul de lucru al telesalariatilor in conformitate cu prevederile contractului individual de munca, regulamentului intern si/sau contractului colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii;
  • angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern.
 
Contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele: 
  • precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca; 
  • perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator; 
  • locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti; 
  • programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului; 
  • modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat; 
  • responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca; 
  • obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz; 
  • obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi; 
  • masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat; 
  • conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca. 
 
Reglementari in domeniul securitatii si sanatatii in munca:
  • angajatorul trebuie sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, cu exceptia cazului in care partile convin altfel; 
  • angajatorul trebuie sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel; 
  • angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru;
  • telesalariatul trebuie sa informeze angajatorul cu privire la echipamentele de munca utilizate si la conditiile existente la locurile desfasurarii activitatii de telemunca si sa ii permita acestuia accesul, in masura in care este posibil, in vederea stabilirii si realizarii masurilor de securitate si sanatate in munca, necesare conform clauzelor din contractul individual de munca, ori in vederea cercetarii evenimentelor; 
  • telesalariatul trebuie sa nu schimbe conditiile de securitate si sanatate in munca de la locurile in care desfasoara activitatea de telemunca; 
  • telesalariatul trebuie sa utilizeze numai echipamente de munca care nu prezinta pericol pentru securitatea si sanatatea sa; 
  • telesalariatul trebuie sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cum sunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca; 
  • telesalariatul trebuie sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de catre angajator cu privire la retele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie. 
 
Pentru aplicarea si verificarea conditiilor de munca ale telesalariatului, reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate ori reprezentantii salariatilor au acces la locurile de desfasurare a activitatii, in conditiile stipulate in contractul colectiv de munca sau contractul individual de munca, dupa caz.
 
Pentru verificarea aplicarii si respectarii cerintelor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca si al relatiilor de munca, inspectorii de munca au acces la locurile de desfasurare a activitatii de telemunca, in conditiile stipulate in Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile ulterioare. 
Pentru neconformitatile constatate, acestia pot aplica angajatorilor amenzi contraventionale de la 2.000 la 10.000 lei.
 
Practic, prin acest tip de contract, pentru angajator se vor reduce costurile cu inchirierea spatiilor, utilitatile, consumul de carburant si parcul auto. In cazul salariatului, acesta va elimina consumul de bani si de timp cu deplasarea de la si pana la sediul angajatorului, va avea libertatea alegerii locului de munca si valorificarii timpului de lucru, optimizandu-si, astfel, raportul intre viata profesionala si cea personala.
 
Nu in ultimul rand, prin introducerea acestei noi forme de organizare a muncii si indeplinire a sarcinilor vor creste sansele persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii.


Citeste mai mult:

Legea nr. 81 din 30 martie 2018 privind reglementarea activitatii de telemunca

 

Newsletter InfoSSM

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul InfoSSM si primesti cadou Raportul special "Controlul in domeniile SSM si PSI"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016


Articole similare

Ian042018

Ce se va controla in 2018?

de Portal SSM 04 Ian 2018
Ian022018

Legea prevenirii a fost promulgata

de Portal SSM 02 Ian 2018
Ian102017

Ce se va verifica in 2017?

de Portal SSM 10 Ian 2017
x