Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Portal actualizat la 20 Septembrie 2019

Sintagma "consecinte deosebite" din Legea securitatii si sanatatii in munca a fost declarata neconstitutionala de CCR

Curtea Constitutionala a Romaniei a decis, prin Decizia nr. 513 din 4 iulie 2017, ca este neconstitutionala sintagma "consecinte deosebite" din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, in conditiile careia se majora pedeapsa pentru savarsirea unei infractiuni care a generat un accident de munca.

Astfel, fostul art. 37 alin. (1) si (2) din Legea nr. 319/2006 prevedea ca:
(1) Neluarea vreuneia dintre masurile legale de securitate si sanatate in munca de catre persoana care avea indatorirea de a lua aceste masuri, daca se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a produs consecinte deosebite, pedeapsa este inchisoarea de la un an la 3 ani sau amenda.

Continutul acestor articole a fost preluat, cu modificari, in textul art. 349 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 (Noul Cod penal):
(1) Neluarea vreuneia dintre masurile legale de securitate si sanatate in munca de catre persoana care avea indatorirea de a lua aceste masuri, daca se creeaza un pericol iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

Aceasta exceptie a fost ridicata de doua persoane acuzate de savarsirea respectivelor infractiuni in urma producerii unui accident de munca. 

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile legale sunt neconstitutionale, intrucat sintagma "daca se creeaza un pericol iminent de imbolnavire profesionala" si sintagma "consecinte deosebite" nu respecta standardul de claritate, precizie si previzibilitate cerut de Constitutie. Astfel, legea nu a stabilit cu precizie si claritate pericolul iminent pentru producerea unui accident de munca si nici nu a definit criteriul material pentru cuantificarea urmarii imediate a neluarii vreuneia din masurile legale referitoare la securitatea si sanatatea in munca de catre o persoana care are aceasta indatorire.

Conform Deciziei CCR nr. 513/2017 s-a precizat ca doar sintagma "consecinte deosebite" din textul art. 37 alin. (2) al Legii nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca este neconstitutionala. 

In argumentarea solutiei, Curtea a constatat ca textul de lege nu indeplineste cerintele de claritate si previzibilitate, intrucat nu stabileste in concret ce se poate intelege prin "consecinte deosebite".
 
Prin aceeasi decizie, Curtea Constitutionala a respins, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca si ale art. 349 alin. (1) din Codul penal sunt constitutionale in raport de criticile formulate. Referitor la sintagma "consecinte deosebite", CCR a constatat ca aceasta era cuprinsa in art. 37 alin. (2) din Legea nr. 319/2006, iar aceste dispozitii nu se mai regasesc in reglementarea din Codul penal care a preluat in art. 349 alin. (1) solutia legislativa din legea speciala, sens in care legiuitorul a renuntat la sanctionarea cu o pedeapsa mai mare a faptei atunci cand s-au produs consecinte deosebite.
 
Deciziile Curtii Constitutionale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. De la data publicarii, deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor.
 
Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.
 
In practica, Decizia nr. 513/2017 referitor la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "consecinte deosebite" va avea efecte asupra tuturor cauzelor in curs de judecata, in care nu s-a pronuntat o hotarare judecatoreasca definitiva de admitere a actiunii reclamantilor si acordare a despagubirilor.
 
In acest sens, dispozitia din lege declarata neconstitutionala nu se mai poate aplica, instanta investita cu solutionarea unei actiuni careia ii este incidenta norma declarata neconstitutionala avand obligatia sa nu o mai aplice.

Newsletter InfoSSM

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul InfoSSM si primesti cadou Raportul special "Ce va controla Inspectia Muncii in 2019?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016


Articole similare

x